Ugyanakkor leszögezte, hogy a kedvezmény, mentesség nyújtása - a szolidaritási hozzájárulásra is figyelemmel - a költségvetés egyenlegében elvonást nem eredményezhet és „a preferált beruházás önmagában kell, hogy többletadót eredményezzen, és a kedvezmények bevezetése semmilyen körülmények között nem veszélyeztetheti a működést biztosító kötelező és a jelenleg önként vállalt önkormányzati feladatok ellátását”.
Az adókedvezmény újabb beruházókat hozhat a városba.
Tiszaújváros képviselő-testülete két ütemben, 2015. január 1-jétől 2%-ról 1,9%-ra, 2016. január 1-jétől 1,5%-ra csökkentette a helyi iparűzési adó mértékét. 2018 novemberében pedig elköteleződött további preferenciák bevezetése, így a beruházási adókedvezmény, adómentesség mellett. Idén az ezt lehetővé tevő szabályozás kidolgozására kapott megbízást a Polgármesteri Hivatal. A testület már 2017-ben a beruházási adókedvezmény biztosításának elvi támogatására vonatkozó nyilatkozatában kifejezte a helyi befektetések ösztönzésére vonatkozó szándékát. Ugyanakkor leszögezte, hogy a kedvezmény, mentesség nyújtása - a szolidaritási hozzájárulásra is figyelemmel - a költségvetés egyenlegében elvonást nem eredményezhet és „a preferált beruházás önmagában kell, hogy többletadót eredményezzen, és a kedvezmények bevezetése semmilyen körülmények között nem veszélyeztetheti a működést biztosító kötelező és a jelenleg önként vállalt önkormányzati feladatok ellátását”.
A helyi adókról szóló törvény 2019. január 1-jével hatályba lépő változtatásával kiterjesztette az iparűzési adónál nyújtható kedvezmények, illetve mentességek körét, és önkormányzati döntéstől függően lehetővé tette a beruházási adókedvezmény, adómentesség, mint új jogintézmény bevezetését. Most a Polgármesteri Hivatal azt a feladatot kapta, hogy a helyi gazdaság meghatározó ipari szereplőivel folyamatosan egyeztetve, a testületi határozatokkal összhangban a beruházási adókedvezményt bizonyos sarokpontok és alapelvek figyelembevételével dolgozza ki. Ezek szerint a beruházási adókedvezmény bevezetése 2023. január 1-jétől kezdődően határozott időtartamra történhet.
A számított adókedvezményt a beruházás aktiválása évében kell érvényesíteni, vagy legalább az elszámolást meg kell kezdeni. Amennyiben a vállalkozás az adókedvezményt egy adóévben nem tudja igénybe venni, jogosult a fennmaradó részt a rendelkezésre álló határozott időtartamon belül, az egymást követő években elszámolni. A beruházási adókedvezmény a számviteli törvény szerinti beruházás értékének %-ban meghatározott mértékéig terjedhet ki. A beruházási adókedvezmény érvényesítésének feltétele, hogy az igénybevételt megelőző adóévek önkormányzat illetékességi területére jutó települési szintű adóalapjának átlagát haladja meg a tárgyévi önkormányzat illetékességi területére jutó települési szintű adóalap.
Az adókedvezmény az önkormányzat költségvetésének egyenlegében elvonást nem eredményezhet, a preferált beruházás önmagában kell, hogy többletadót eredményezzen. A képviselő-testület mindemellett úgy foglalt állást, hogy az adókedvezmény rendeletben történő elfogadása és hatályba léptetése csak és kizárólag abban az esetben történjen meg, amennyiben a 2022. novemberi üléséig az adóbevételeket is jelentősen befolyásoló, olyan nem várt világpiaci, illetve gazdasági, műszaki esemény (üzemzavar), valamint az adózást vagy az állami finanszírozást érintő, az önkormányzat pénzügyi mozgásterét tovább szűkítő jogszabályváltozások nem következnek be, melyek veszélyeztetnék az önkormányzat hosszú távú feladatellátását.