Mendrey László oktatási szakértővel, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének korábbi elnökével beszélgettünk arról, hogyan lehetséges, hogy a járvány erősödése ellenére még mindig nem állt át Magyarország a digitális oktatásra.
- Napról-Napra rekordokat dönt a koronavírussal fertőzött, a koronavírusban elhunyt emberek száma. Az iskolákból is egyre gyakrabban jönnek olyan hírek, hogy milyen sok tanár kapta el a Covid-19-et. Friss hír például, hogy Nyíregyházán több mint 10 tanár koronavírusos, sőt a hétvégén sajnos el is hunyt egy fertőzött pedagógus. A kormány ennek ellenére visszaengedte az iskolákba a diákokat az őszi szünet után. Nem álltak át digitális oktatásra. Mi a véleménye erről a lépésről?
- ML.: Ez szerintem egy rendkívül rossz döntés volt. Több olyan tantestület van, ahol a tanárok jelentős része koronavírus-fertőzött. Különösen rémisztő, hogy egyre több olyan tanárról hallani, aki belehalt a fertőzésbe.
Ez mind azt bizonyítja, hogy a kormány csak kísérletezik az iskolákban.
Azt már régóta lehet tudni, hogy a rezsim retteg az olyan fajta leállástól, mint a tavaszi volt. Az ugyanis nyilvánvalóan nagy nehézséget jelentene a gazdaságnak. A gazdaság összeomlása pedig a kormány súlyos válságát, akár bukását okozhatná.
A Klebelsberg Központ azt mondja, nekik nincsenek fertőzöttségi adataik. Na ez biztos, hogy hazugság. Ha valamiről, akkor erről biztos, hogy vannak számaik.
Egyszerűen káosz uralkodik. Nem tudják eldönteni, milyen úton kéne haladni.
Ez azért is meglepő és mulatságos egyszerre, mert egy ilyen központosított rendszerben épp az oktatásban és az egészségügyben van a legnagyobb káosz. Nem tudják, mit csináljanak. Nem készültek fel járványügyi protokollal és a digitális oktatás terén sem történt látható előrehaladás.
- Mit gondol, miért nem hajlandóak mégsem átállni a digitális oktatásra? Pedig szakszervezetek, szakértők, tanárok, szülők és politikusok sora követeli már rég az átállást.
- ML.: Az átállásnak vannak fokozatai. Nem lehet például óvodás és alsós gyermeket felügyelet nélkül hagyni. Velük tehát otthon kéne maradnia egy szülőnek. A világban számos országban, ahol már zártak be oktatási intézményeket, mind-mind azt a módszert követik, hogy a kicsiket, akiket nem lehet felügyelet nélkül otthon hagyni, továbbra is fogadják az oktatási intézmények. A felső tagozatosokat pedig nem. Azokat, akiknek be kell járniuk ennek köszönhetően több teremben tudják szétosztani. Így meg lehet oldani a szociális távolságtartást.
De a digitális oktatásnak semmi féle eredményéről nem tudunk. A kormány még mindig nem végezte el ezt a házi feladatot.
"Pedig már 2016-ban megbízták Czunyiné dr. Bertalan Juditot és Deutsch Tamást, hogy dolgozzák ki a digitális oktatási stratégiát. Másfél órán belül bejelentették, hogy minden kész van, a világ meg van váltva, és mi fogunk elsőként a Jupiterre menni. De ezen kívül mást nem lehet róla hallani."
Ami tavasszal volt az minden volt, csak digitális oktatás nem. Minden felelősséget a tanárokra toltak, hogy oldják meg. De az, hogy interneten keresztül tartják az órát, az még nem lesz digitális oktatás. Hiszen nem állnak rendelkezésre azok a digitális tananyagok, melyeket már réges-régen ki kellett volna fejleszteni.
Ezek miatt retteg mindenki attól, hogy mikor kerül sor az iskolák bezárására. Szerintem egyébként hamarosan meg kell ezt lépni.
- De mégis mire várnak még? Tavasszal sem zavarta őket, hogy nincsen kidolgozott digitális oktatási rendszer. Miért pont most zavarja?
- ML.: Azt tudjuk, hogy Orbán túlnyomórészt úgy működik, hogy keresztbe fekszik a fősodornak. Mert ő mindig unortodoxiában él, azt gondolja, ő majd mindent megold. Ebből a szempontból már a tavaszi zárás is meglepetés volt, amikor péntek reggel még azt mondta, hogy szó sem lehet róla, estére meg már meggondolta magát: bezáratta az iskolákat.
De nem vagyok pszichológus, nem tudom, mikor fog jobb belátásra térni a miniszterelnök.